Szeretettel köszöntelek a DK klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DK klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DK klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DK klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DK klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DK klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a DK klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
DK klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A központi lakcímnyilvántartás megszüntetése az elmúlt 22 év legértelmetlenebb javaslata.
Rogán
Antal tegnap bejelentette azt, amit mi korábban abszurd elvi példaként
hivatkoztunk. (Többé ilyet nem teszünk, látjuk, az milyen veszélyes.)
A frakcióvezető szerint ugyanis nincs
szükség állami lakcímnyilvántartásra, ezért javasolni fogja annak
megszüntetését: az államnak szerinte nem kell nyilvántartania senkinek a
lakcímét, ez a helyi önkormányzatok feladata lehet. “Bőven elegendő, ha
az állam arról tart nyilván adatokat, hogy az állampolgár befizette-e
az adót, vagy sem.” A kötelező lakcímnyilvántartás – mint megtudtuk –
“egy szocialista csökevény, egy maradvány abból a korszakból, amikor az
állam mindent nyilvántartott a polgárairól és mindent leszabályozott”. A
választói regisztráció lakcímadatainak helyességét így a lakhely
szerinti jegyző ellenőrizné, az ezek szerint nála jövőre, a
regisztrációs időszak kezdetén már meglévő helyi nyilvántartásból.
Ezzel
a kis technikai módosítással két légy döglik egy csapásra, gondolja
nyilván az ötlet kitalálója, akiről reméljük a jövőben neveznek majd még
el bürokráciacsökkentési programot. Egyrészt – szólhat az érvelés -
napnál világosabb lesz, hogy ez elkerülhetetlenné teszi magát a
választói regisztrációt is. Másrészt, ha a jegyző (és csak ő) jegyezheti
a feliratkozó választók listáját, akkor ez már végre, hosszas
gondolkodás után olyan különbség a belföldi lakóhellyel nem rendelkező
választókhoz képest, amire mutogatni lehet, hogy belföldről miért nincs
levélben való regisztráció.
Csakhogy szomorúan kell
megállapítanunk, hogy még ezt a közvetlen célt, azaz a regisztráció
legitimálását sem képes betölteni a Rogán-javaslat: egyrészt a jegyzőnél
meglévő lakcímnyilvántartásból is létre lehetne hozni továbbra is a
minden választót tartalmazó választói névjegyzéket, másrészt a jegyző
is el tudna olvasni leveleket. Jelenleg ráadásul (legalábbis elvileg)
pont hogy központi választói nyilvántartás nincs, ugyanis (mint erről is
írtunk már) az a választások előtt helyben jön létre a
lakcímnyilvántartás adataiból kiindulva. Így most nagyjából úgy állunk,
hogy
a politikailag érzékeny (az aktív választókra szűkülő, jogi értelemben is szenzitív adatokból álló)
választói nyilvántartás: polgári vívmány
a lakcímet és a személyi azonosító adatokat tartalmazó
lakcímnyilvántartás: államszocialista csökevény
Ez
azonban a következményekhez mérten már teljesen érdektelen. Ráhagynánk
ugyanis a Fideszre a regisztráció és a lakcímnyilvántartás viszonyával
összefüggő vitában mindezt, ha nem következne a bejelentett
átalakításból közvetlenül adminisztratív káosz és tízmilliárdos,
hatásaiban még ennél is nagyobb nagyságrendű költségvetési kiadás, és
nem mellesleg komoly többletteher a polgárok számára is. Költségei
beláthatatlanok: már önmagában biztosan több tízmilliárdos nagyságrend
az egységes adatbázis 3154 részre osztása, a lakcímnyilvántartást ma
kezelő kormányzati szervezetrendszer és az okmányirodák átalakítása,
illetve az egyes új adatkezelők közötti kommunikáció rendszerének
kialakítása. A javaslatnak valószínűleg az adócsalók örülhetnének
egyedül: a zavarosban halászók kilencvenes évekbeli aranykora térne
vissza, ha egy adóhatósági végrehajtás elől gyorsan el lehetne menekülni
azzal, ha lakcímet vált egy polgár. Hiszen a lakóhelyet – ha jól értjük
– az adóhatóság sem tarthatná nyilván.
Persze egy ilyen megoldás
esetén az egyablakos ügyintézésnek is cakkumpakk vége lenne: az
okmányirodák és a kormányablakok visszaalakulnának tanácsi hivatallá,
hiszen központi lakcím-nyilvántartás nélkül mindenki csak a saját
lakóhelyén intézhetné az ügyeit. Egy lakcímváltozás elintézése pedig
kész tortúra lenne, a hivatali működés megbízhatósági szintje mellett
sorozatban fordulna elő, hogy a régi lakcímet nem törölné az adott
önkormányzat, vagyis a javaslat megvalósulása esetén aztán tényleg
megbízhatatlan lesz a lakcímnyilvántartás. (Ha rosszindulatúak lennénk,
azt gondolnánk, ez is a cél: a megbízhatatlan lakcímnyilvántartással
aztán lehet igazolni a regisztráció szükségességét.)
Ha nem a mi
életünkről és pénzükről lenne szó, akár még viccesnek is hatna, ahogy az
alkotmányosság és a nemzetközi emberi jogi kötelezettségek súlya alatt a
kormányzat abszurdnál abszurdabb módon próbálja alátámasztani a
védhetetlent. Így viszont mi a magunk részéről csak ülünk és üveges
tekintettel nézünk magunk elé. Várjuk, hogy innentől mi lehet még
lejjebb.
Forrás: igyirnankmi.hvg.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Borúlátó Orbán felesége
Krémer Ferenc: Szembekötve
Szijjártó az olcsóbb gázról
Orbán, mint rablóvezér